Werk

Sascha’s liefde voor de jazz werd al op tienjarige leeftijd geboren, toen ze thuis een EP’tje hoorde van Rita Reys en The Dutch Swing College Band. In Haarlem ontmoette ze later saxofonist Harry Verbeke en zijn vrouw Andrea, die haar onder de arm namen en door wie haar liefde voor de jazz nog verder kon uitgroeien. Al snel werd Sascha’s organisatorische talent herkend, en koos ze voor het vak dat ze tijdens haar leven met zoveel liefde heeft uitgeoefend. Ze ging voor Harry Verbeke de boekingen verzorgen, en ook voor The Millers, waar Verbeke de saxofonist van was. De leider van de groep, Ab de Molenaar, vertelde haar niet lang daarna dat Pia Beck naar Nederland terug wilde komen, en vroeg Sas om ook voor haar de boekingen te gaan doen.

Toen haar werk nog verder in omvang toenam richtte Sascha van Esdonk haar bedrijf Jazz Between the Dikes op, een bureau gespecialiseerd in jazz uit de Hoofddorpse polder. Het bedrijf groeide en werd omgedoopt in Sascha van Esdonk Produkties, dat uiteindelijk nationaal en internationaal boekingen ging verzorgen voor grote namen als Toots Thielemans, haar geliefde Rosenberg Trio, Laurens van Rooijen, Harry Edison, Johnny Griffin, Michiel Borstlap, Clare Fisher, Ann Burton, Jan Akkerman, Rosa King, Trijntje Oosterhuis, Edsilia Rombley, Henk Meutgeert’s Netherlands Concert Jazzband (nu Jazz Orchestra of the Concertgebouw), het Trio Pim Jacobs en last but not least haar “grote ster” Rita Reys. Vele van haar artiesten repeteerden in het grote kantoor dat Sas destijds had, waar hen een complete backline ter beschikking stond.

Jazz Between The Dikes ging begin jaren ’90 verder als platenlabel, waar later nog haar tweede platenlabel Serendip aan werd toegevoegd. Daarmee bood Sascha haar artiesten de kans de studio in de gaan, en creëerde ze voor zichzelf mogelijkheden om hen nog beter te promoten. Ook als platenproducer pakte ze haar werk grondig aan. Niet alleen nam ze een plugger in de arm; ook zelf plugde ze fanatiek. Alle muzieksamenstellers en programmamakers bij radio en tv kende ze persoonlijk. De cd’s financierde ze zelf en ze maakte gebruik van de beste mensen voor het artwork, de fotografie en de opnamen in de studio. Voor dat laatste koos ze technici die zelf ook altijd muzikant waren en die de artiest de vrijheid lieten om hun eigen sound te bepalen. Artistieke vrijheid stond bij haar hoog in het vaandel. En omdat een CD niet mag meedingen met de Edisons wanneer een maatschappij geen lid is van de NVPI, werden Jazz Between the Dikes en Serendip hiervan zeer gemotiveerde leden.

Logo Sascha van Esdonk Produkties

Sascha van Esdonk Produkties